fredag 30 mars 2012

Elcyklar är inte miljövänliga

När biltullarna infördes i Stockholm dök ordet miljöbil upp. Det var bilar som till exempel gick på etanol eller släppte ut mindre avgaser. Dessa var undantagna trängselskatt. Men eftersom en etanolbil lika gärna kan gå på bensin så tankade de flesta bensin istället. En bil kan inte vara en miljöbil. Den kan vara mer eller mindre skadlig för miljön, men den kan aldrig vara en miljöbil. Möjligen med undantag för gasdrivna bilar som tankar biogas.

Nu dyker elcykeln upp i olika versioner och de lanseras gärna med prefixet "eco". Men en elcykel är inte heller miljövänlig, det går inte att jämföra med en vanlig cykel. Möjligen är elcyklar bättre för miljön än bilar, men långt mycket värre för miljön än en vanlig cykel. Batterierna och ofta cyklarna framställs på fabriker i Kina där arbetskraften är underbetald och utnyttjad samt att fabrikerna sällan lever efter några miljpolicys. Kina är överhuvudtaget lösningen på alla våra problem just nu. Men att industriarbetare i Sverige skall konkurrera med slavfabrikerna i Kina är sorgligt. Jag tror dessutom att få batteritillverkare i Kina är miljöcertifierade. Vad händer med batterierna när de är förbrukade? Den el som används till uppladdningen, är den miljövänligt framställd?

Om ni elcyklister ersätter ert bilåkande med en elcykel kan man kalla det för en miljögärning. Men jämför aldrig en elcykel med en vanlig cykel i något sammanhang. Vi som cyklar på vanliga cyklar mår bättre, blir snyggare och gör miljön en stor tjänst.

4 kommentarer:

  1. Att vara liberal innebär för mig att man är har ett öppet sinne, är vidsynt och kan se saker från flera håll och att även förstå att andra gör andra val än de jag gjort. Sätter man sig själv på höga hästar och ser ner på andra, citat ”Vi som cyklar på vanliga cyklar mår bättre, blir snyggare och gör miljön en stor tjänst” slut citat, så är man snarare fundamentalist.
    Valet mellan elcykel och traditionell cykel kan vara valet mellan att kunna eller inte kunna cykla. Så är fallet i min familj idag! Det kan också vara valet mellan bil eller cykel till arbetet pga av avstånd, duschmöjligheter etc.
    Motiveringen att avstå för att komponenter tillverkas i Kina är känslomässigt riktig, men ytterst svår att leva upp till i dagens värld. Mobiltelefoner, surfplattor, kameror, skor, cykelkomponenter mm mm produceras idag i Kina m fl asiatiska länder där det är mycket långt till vår syn på arbetsförhållanden och –rätt.
    Som en kollega sa en gång: ja det är inte lätt att göra rätt!
    Lars Erikson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur man väljer att läsa det jag skriver är upp till läsaren. Jag skriver med stor ironi och självironi. Men för det första så står inte miljöfrågor eller människorättsfrågor särskilt högt i kurs i Kina. För det andra kommer aldrig någonsin nånsin en elcykel att vara miljövänligare än en vanlig cykel. Att det sedan säkert finns massor med bra användningsbehov för en elcykel är en helt annan fråga men kalla det hellre elmoped.

      Radera
  2. Helt enig med dig angående miljö- och människorättsfrågor i Kina! Självklart är en helt vanlig cykel mindre miljöbelastande än en med elassistans!
    En Elmoped är något helt annat, den behöver man inte trampa alls!
    Vi är också helt överens om att cykeln är ett helt suveränt sätt att färdas på,16 års cykelsemestar har gett så många positiva minnen, men ytterst få negativa!
    Lars Erikson

    SvaraRadera
  3. En del människor blir äldre. De kanske rentav bor på landet. De kanske vill handla i affären, som vanligt. Det kan säkert betyda att man åker sin halvmil eller liknande till ICA, med bilen förstås. Frågan är väl närmast om elcykeln är bättre än bilen för sådana resor. En annan fråga gäller metallerna i batterierna. Är DE något som på sikt skadar naturen?

    SvaraRadera