tisdag 13 mars 2012

Måste verkligen cykelbanor sandas?

Efter en kort vinter är nu snön borta men sanden från halkbekämpningen är kvar. Det är märkligt att hur lång eller kort vintern än är så är det lika mycket sand på cykelbanorna. Jag undrar för vem det sandas. Vi som cyklar året om är inte särskilt många och vi har ofta dubbdäck och är förhållandevis vana cyklister så vi klarar oss utan sanden. Det är betydligt värre nu med allt löst grus. För det första är det rejält halt på detta grus och av någon anledning är det ofta stora mängder just i kurvor. Jag ser betydligt fler som cyklar omkull på gruset än på snön, i synnerhet barn som nu plockat fram sina cyklar. För det andra ökar antalet punkteringar då den sand som används är vass och skär igenom däck.


Den här cykelbanan finns i Gustavsbergs centrum och det är så stora mängder att jag inte vet hur de skall få upp all sand. En bit bort svänger cykelbanan 90 grader och där är det nu mycket osäkrare för mig som cyklist än vad det var i februari då snön låg där.

Apropå Gustavsberg är Värmdö kommun alltid sist med att ploga och sopa cykelbanorna. Jag som cyklar genom Värmdö, Nacka och Stockholm ser på ett nära håll vilken skillnad det är i ambitionsnivå. Nacka kommun är alltid först med att ploga när snön faller och sedan på våren först med att sopa cykelbanorna. Stockholm är nästan i nivå med Nacka men är inte lika ordentliga, det lämnas lite snö här och där och också lite sand efter sopningen. Värmdö kommun är hopplöst sist.


Den här bilden är vid kommungränsen mellan Värmdö och Nacka och är väldigt talande för de båda kommunernas ambitionsnivå. Sidan närmast kameran är Värmdösidan och där är det inte sopat.


På den andra sidan, 10 meter efter platsen där förra bilden togs är det helt fritt från sand och cykelbanan är helt rensopad. Detta kära Värmdö kommun är något att ta efter. Nacka är snart klara med att sopa sina cykelbanor, Värmdö har inte ens börjat.


4 kommentarer:

  1. I Göteborg har vi ett ställe med ganska mycket cyklister som skall passera en skarp kurva i en backe nedför en bro. I vintras låg det ett lager is som var så knaggligt och spårigt så de flesta cyklade på den rena saltade vägen bredvid. När isen till slut smälte så kom det fram ett tjockt gruslager istället. Det känns som det sämsta av två världar...

    SvaraRadera
  2. Ja, is eller sand är som pest och kolera. Men intressant med salt, kanske man istället kan salta cykelbanorna? Blir ju i alla fall inget att ta hand om efter.

    SvaraRadera
  3. Personligen är jag skeptisk till salt på cykelbanor då det fräter på grejerna. Jag skulle hellre se att de plogar cykelbanorna ordentligare ( och inte lämnar kvar de där centimetrarna närmast vägen för att inte nöta på plogen )och sandar mindre.

    Tomas

    SvaraRadera
  4. Håller med, vet hur mycket saltet från bilvägarna drar in i cykelbanan och förstör växlar och annat. Det var en tanke bara men jag inser att den inte vore bra för oss cyklister. Nacka kör med bladen långt ned, Värmdös entreprenörer lämnar alltid de där två centimetrarna som gör cykelbanan spårig. För egen del avstår jag gärna sanden, i alla fall om det tar så lång tid att sopa upp den efter sig som det gör på Värmdö.

    SvaraRadera