torsdag 29 november 2012

Öppet hus med Trafikverket och Värmdö kommun angående Grisslingerakan



Ikväll hade Värmdö kommun och Trafikverket öppet hus på trevliga kvarterskrogen Bistraud i Grisslinge. Det handlade om Grisslingerakan och framtiden för den med anledning av detaljplanearbetena som kommer att innebära många fler hus och boende och vilka infrastrukturlösningar som detta kräver.

För er som inte vet vad Grisslingerakan är så är det en gammal väglösning som får allt mer trafik pga den stora inflyttningen till Värmdö öster om Ålstäket. Vägen är en riktig getingmidja och tills för några år sedan var den tvåfilig där det till slut blev ohållbart med trafikökningen och köerna var kilometerlånga. Då byggdes det en trefilig lösning som växlar körfälten så det är två in mot Stockholm på förmiddagen och två filer mot Värmdö på eftermiddagen. Denna lösning har fungerat mycket bra för biltrafiken men vad som blev kvar för oss gående och cyklister var en liten spillra av en trottoar där vi skall samsas. Detta har inte fungerat och varje möte mellan cyklister eller gående och cyklister skapar problem. Nu är det på gång en ombyggnad av hela vägen, antingen till fyrfilig väg eller en permanentning av den trefiliga lösningen. Men vad det än blir skall cykel- och gångbanan byggas om ordentligt är det sagt. Allt skall vara färdigt till år 2016 och då kanske jag kan låta mina barn cykla säkert, det kan de inte idag på nämnda sträcka. Nu i vintertid är denna två km långa sträcka ett i princip ocyklingsbart avsnitt. Jag får ofta leda cykeln där och blir neddränkt av förbipasserande bilar.

Trafikverket ville få in synpunkter på projektet och mina synpunkter är:
  • Ta bort enkelriktningen som finns idag på Granstigen för cyklister så vi kan svänga upp där och slipper cykla framför busshållplatsen vid Grisslinge havsbad vid färd österut
  • Gör cykel- och gångbanor på båda sidor om den nya vägen
  • Separera gångbanan och cykelbanan tydligt
  • Dra cykelbanan bakom busshållplatserna
  • Gör cykelbanan lättskött och lägg den inte så nära bilvägen att den blir en plogvall när bilvägen plogas
  • Cykelbanan skall ha kraftig belysning
  • Gör smidiga korsningar där cykelbanan måste korsa påfartsvägarna

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Bra och rimliga synpunkter. Jag kunde själv inte komma till mötet men e-postade mina önskemål till trafikverket istället. Vi får hoppas att de tar problemen för oss cyklister seriöst, man känner sig ju lite luttrad med tanke på hur det blev efter införandet av trefältslösningen...

    Tomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tomas!

      Som det är sagt nu skall en ny cykel- och gångbana vara klar senast 2016 oavsett om det blir en tre- eller fyrfilig bilväg längs med Grisslinge. Vi får hoppas att det går snabbare och att det blir en bra lösning både för gående och cyklister.

      Radera