lördag 17 november 2012

Sweden Bike Expo

Sweden Bike Expo är en renodlad cykelmässa som går av stapeln i november på Kistamässan i Stockholm. Jag var där med mina söner och när jag ville kolla på racercyklarna och designade stadscyklar ville killarna bara gå till BMX-området. Jag träffade många som jag har lärt känna genom cyklingen och det var en trevlig stämning överhuvudtaget. Men jag saknade en hel del. Mässan är väldigt inriktad på mountainbikes och racers. Cyklingen ökar överhuvudtaget och jag undrar var alla vanliga cyklar var någonstans? Det var dessutom väldigt lite kläder och tillbehör. Något jag också saknade var cykelväskor och cykelkärror. Inte så många där heller som marknadsförde ställen att cykla på eller representanter för motionslopp. Nåväl, trevligt var det dock att träffa på cyklister och titta på vackra cyklar. Här kommer några bilder på vad jag tyckte var mest spännande.


Trenden med egendesignade cyklar är fortsatt stark. Här kan man välja färg till och med på kedjan. Fixed eller singlespeed. Gärna med ett bancykelstyre också.


  
 

Jag tycker att tempocyklar är vansinnigt vackra. Det är också något över tempocykling som attraherar mig. Du är ensam, mot klockan, och kan inte förlita dig på någon annan. Jag kastar alltid lystna blickar efter de tempocyklister som cyklar förbi mig på vägarna. Tyvärr har jag ingen plats hemma för ytterligare en cykel, annars står en tempocykel högt på önskelistan.


 
Högt på önskelistan står också en downhillcykel. Som gammal utförsåkare gillar jag nedförsbackar, och bodde jag nära ett högt berg, hade jag lätt bytt ut mountainbiken mot en downhillcykel.



 
Några mer vanliga cyklar fanns det dock. Ett nytt märke för Sverige är lettiska Erenpreiss. Ett cykelföretag grundat 1922 som nu börjar att distribueras i Sverige. Snygga standardbetonade cyklar i stål med fina detaljer.
 

 

En cykel som inte är lika gammal är svenska Argentario som bildades i år 2012. Även det en mycket snygg och fint utrustad stadscykel med retrostuk. Snygga detaljer såsom Brookssadlar och navdynamo.
 
 
Men kanske är det ändå som så att om jag fick välja en cykel på mässan blir det nog Bianchis Pista Via Brera. En tidlös cykel, inga lödda vajerfästen och snygga handtag i kork. En cykel att njuta av, både i sadeln och bredvid. Skäms inte utanför något trendigt hak i stan.
 
 
 
Lådcyklarna kommer på bred front, och i synnerhet dessa med tre hjul. Det är fantastiska laståsnor och denna med elmotor ersätter en bil i många situationer. Men de trehjuliga lådcyklarna är ett problem på våra extremt smala cykelbanor i Stockholm. På cykelbanan bakom Riddarhuset är det inte ens fysiskt möjligt för två breda lådcyklar att mötas. Bättre i trång stadstrafik är tvåhjuliga lådcyklar.

 
 
Är det en tvåhjulig lådcykel man skall ha är det en Bullitt. Snabb och rejält byggd. Inte undra på att det är den som cykelbuden använder. Fantastiskt vacker lådcykel med väldigt stort anvädningsområde.
 
 
Härliga Alexandra Engen skriver autografer. Vilken fantastisk säsong hon har haft. Det blir OS-guld om fyra år, jag är helt övertygad om det.
 
 
 
Viktor fick träffa sin stora idol Emma Johansson.
 
 
Pappa fick hålla tillgodo med Per Ankersjö, Stockholms Stadsmiljöborgarråd (C). Per är en starkt pådrivande politiker vad det gäller cykling i Stockholm. Han är självutnämnt cykelborgarråd och cyklar själv från Söder till Stadshuset. Men även om det går trögt i politiken är det inget fel på hans visioner. Det har hänt mycket positivt för oss cyklister i Stockholm, Per är en anledning till det. Men fortsätt att påverka honom och andra beslutsfattare så att vi får ett Stockholm i världsklass vad det gäller cykling.

2 kommentarer:

  1. Du har inte hunnit testa cykelbanan ut till Strömma ännu? ...går det cykla Slussen-Gustavsberg-Strömma på cykelväg utan avbrott?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jodå jag cyklar där ibland och det är jättebra att Värmdö har byggt den cykelbanan MEN den har en livsfarlig övergång mitt på. Den saknar också belysning just nu, det är tydligen felbyggt men skall åtgärdas. Den går inte heller riktigt ända fram till Strömma, den sista kilometern behöver man cykla på bilvägen tyvärr. Från Slussen till Gustavsberg är det cykelbanor hela vägen med några få knepiga partier men bra och säker cykling i det stora hela. Sedan från Gustavsberg till Ålstäket är det ok men längs med Grisslinge är det sedan länge svårcyklat och farligt. Sedan är den nya cykelbanan från Ålstäket mot Strömma fin cykling med undantag för övergången mitt på.

      Radera