torsdag 10 oktober 2013

Nacka tänker på detaljerna



Ni som läser min blogg vet att jag brukar skriva positivt om Nacka kommun och hur de ordnar för oss cyklister. Jag cyklar 14 km genom Nacka på min väg till jobbet. Jag nyttjar alltså kommunens cykelbanor en hel del och kan jämföra med Värmdö och Stockholm. Oavsett årstid är Nacka alltid bäst. Först ut med snöplogen på vintern, först ut med sopmaskinerna på våren och åtgärdar snabbt och bra de önskemål om åtgärder jag för fram via deras suveräna webverktyg för felanmälan.

Det som imponerar mest är Nacka kommuns koll på detaljer. Det finns en röd tråd i det regionala cykelstråk jag använder mellan Värmdö och Stockholm. Min väg följer i stort Skärgårdsvägen eller gamla Värmdövägen som den också kallas. Hur det är från Älta, Saltsjöbaden eller på andra cykelbanor i Nacka vet jag inte. Det får andra Nackacyklister beskriva, men min väg är i huvudsak väldigt bra och sköts mycket tillfredsställande.


Den här bilden är från cykelbanan längs med Insjön. Här har det under sommaren vuxit till sig kraftigt med sly längs med cykelbanan och det har varit lite dålig sikt. Här finns till höger i bild en populär badplats och under de varma månaderna är det väldigt många barn som rör sig här. God sikt är av största vikt och då jag tyckte att det hade växt till sig för mycket felanmälde jag detta och inom någon vecka var det rensat på sly.



Mycket bättre sikt har det blivit vilket inte är minst viktigt nu under de mörkare månaderna när det ofta går hundägare här med sina hundar och nästan alltid utan reflexer vare sig på hund eller matte/husse. Det här är bara ett exempel på Nacka kommuns lyhördhet. Visst, det går att diskutera att kommunen borde se till allt detta utan påminnelser från oss brukare. Det kan jag hålla med om men samtidigt vore det än värre om synpunkter ignorerades.


Jag twittrade ut en bild för någon månad sedan om ett nytt cykelställ vid Sågtorpsskolan. Cykelstället hamnade farligt nära cykelbanan och någon hänvisning till hur cyklarna skall parkeras saknades varför det stod cyklar rakt ut i cykelbanan. Hur någon som cyklar här kan ställa cykeln ut mot cykelbanan är för mig en gåta. Men jag felanmälde denna och ganska snart var det målat en tydlig ruta var cyklarna skall placeras. Återigen ett bevis för kommunens lyhördhet.


Vid alla större knutpunkter för kollektivtrafiken har Nacka kommun satt upp rejäla och stora cykelställ med tak över cyklarna. Sådana här cykelparkeringar återfinns på många ställen i kommunen. De är fulla med cyklar jämt och ett talande bevis för att många medborgare vill kombinera cykel och kollektivtrafik. I min kommun Värmdö finns det få cykelställ och saknas vid nästan alla busshållplatser. I Stockholm finns det knappt några cykelställ överhuvudtaget.


Här är en liten men ändå så viktig detalj. I denna kurva var cykel- och gångbanan lite smalare. Kommunen asfalterade några decimeter extra och med en sådan liten enkel åtgärd blev det mycket enklare för oss cyklister och gående. Ett talande exempel på hur viktigt det är med detaljerna i cykelinfrastrukturen. På hela min resa genom Nacka är det förhållandevis få hinder och märkliga lösningar för oss cyklister. Genom Värmdö och Stockholm är det mängder av hinder som gör det svårt för oss cyklister och skapar frustration och onödiga konflikter med andra trafikanter.


Men allt är naturligtvis inte guld och gröna skogar i Nacka. Ovan är en busshållplats vid Sickla. Den här lösningen är väldigt vanlig på Värmdö, inte så ofta förekommande i Nacka. Men likväl är det en vansinnig lösning där vi cyklister cyklar rakt mellan busskuren och bussarna. Det här är dessutom en väldigt hårt trafikerat sträcka för bussar och cyklister. Onödiga konflikter skapas här hela tiden. Naturligtvis skall cykelbanor alltid dras bakom busskurerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar