Så här ser det ut där cykelbanan börjar i vårt villaområde. Den nya taktiken är att inte köra med bladet längs med marken utan ha den 20 cm ovanför och istället platta till vägen med de stora däcken. Den yngling som körde den stora maskinen i vårt område såg inte ut att ha särskilt lång erfarenhet av vare sig livet eller snöplogning. Hela vårt villaområde är usel plogat och det är tur att vi har fyrhjulsdrift på bilen.
Bilderna ovan är från mina barns skola. Det är överhuvudtaget inte plogat och det skulle även med en snöskoter vara svårt att ta sig fram här. Om nu Värmdö kommun inte vill att vi skall cykla så kan de väl i alla fall underlätta för alla de som går till skolan. Jag undrar hur kommunen kan anse att deras entreprenörer har fullgjort sitt uppdrag. Vi på Värmdö betalar betydligt mer i skatt än de flesta andra kommunerna i Stockholms län. Det är upprörande att se att entreprenörer bara kan strunta i sina åtaganden men få betalt av kommunen.Det här är ju ännu intressantare. Här har plogkillen bara gett upp och stuckit hem. Finns inte en chans att föra fram en cykel, barnvagn eller gå utan stegjärn och isyxor. Jag såg inte en enda plogbil ute denna dag. Det hade varit ypperligt att idag köra undan snö när det är få bilister, cyklister och gående ute. Men inte, entreprenörerna anser sig väl vara klara.
Jag har 9 km från mitt hem till kommungränsen mot Nacka. Min plan var att cykla genom Värmdö och Nacka till Stockholms kommungräns och jämföra hur vinterunderhållet av cykelbanorna är några dagar efter snöfallet. Av dessa 9 km inom Värmdö var det i ungefär 1 km fina förhållanden som ovan, alltså djupt plogat, inga hjulspår från maskinen någorlunda brett plogat. Resterande 8 km var överhuvudtaget inte cyklingsbart. Det hade varit kul att kunna göra en jämförelse och kanske för första gången under dessa 10 år som jag har bott på Värmdö och cyklat bli överraskad att Värmdö kommun är den som sköter cykelbanorna bäst. Men jag inser att detta aldrig kommer att ske under min livstid. Cykling på Värmdö kommer alltid att vara satt på undantag. Finns nog ingen kommun där medborgarna är så beroende av bil som här.
Det här ser ju fint ut kanske ni tycker, och det gör det förvisso. En vacker del av min cykling in mot Stockholm. Farstaviken breder ut sig och borta i sundet finns den fantastiske keramikern Wilhelm Kåges gamla ateljé och sommarstuga. Han är död sedan länge men hans Pyroporslin finns fortfarande i mångas hem, så även i vårt. Hans kvalitetsarbete och skicklighet hade varit bra om fler härute kunde anamma, i synnerhet de som kör snöröjningsmaskiner. Här har de åter lyckats med konststycket att ha bladet ca 20 cm ovanför asfalten och lämnat en porös och sladdrig snömodd efter sig som är totalt omöjlig att cykla genom. Jag gick denna sträcka med cykeln då det bara är någon kilometer kvar till Nacka kommun och hyste en förhoppning om att det skulle gå att cykla bättre där.
Men se det gick inte, det blev totalt tvärstopp och här går det inte ens att gå med cykeln. Helt plötsligt har traktorföraren slutat, kanske på grund av att bladet inte får plats mellan träräckena på träbroarna längs med Farstaviken. Men då är det väl läge att ta fram en annan maskin. Jag kan inte förstå hur Värmdö kommun låter entreprenörerna ploga delar av cykelbanorna och sedan bara helt sonika avbryta. Varför då ploga överhuvudtaget? Säg som det är, ni vill inte att vi skall cykla på Värmdö. Men ploga då inte överhuvudtaget och spara på våra skattekronor. Nacka är ungefär en kilometer bort och känns som en hägring. Nu vet ju inte jag hur de har lyckats med snösvängen i Nacka denna vinter, men jag har mycket svårt att tro att de är sämre än Värmdö kommun. Det här är helt enkelt pinsamt dåligt skött Värmdö kommun, pinsamt dåligt.
Gillar bild 4 och 7 bäst. Jag gissar att du kontaktat kommunen x antal gånger. Vad säger dom?
SvaraRaderaHej!
RaderaNu är det plogat på bild 4 men bild 7 beskriver hur vi har det väldigt bra. Det är enda cykelbanan ut ur kommunen, priset för att bo på en ö. Förut vinterunderhöll kommunen inte denna bro men efter mycket tjat från oss cyklister började den plogas för fyra år sedan. Men som det du ser sker det inte i första taget. Jag är ofta i kontakt med kommunen, cykling är min hjärtefråga och jag ger mig inte.
Vi har liknande problem om vintrarna i Göteborg. Har varit med om att cykelbanan mellan Göteborg och grannkommunen Mölndal är bra plogat ända fram till kommungränsen. Där har traktorn helt plötsligt slutat att ploga och vänt om.
SvaraRaderaSamma fenomen finns även där cykelbanan går genom en tunnel, bra plogat fram till tunneln, sen har traktorn varit för stor så den har vänt om, resultat: tunneln och cykelbanan efter tunneln blir inte plogad...